Subscribe Us

Lima Cara Sederhana Redakan Batuk


Ada lima cara sederhana untuk meredakan batuk versi Times of India.

1. Mandi air hangat
Mandilah menggunakan air hangat kerana ia dapat membuat tubuh menjadi tenang dan rileks. Anda akan terbebas dari sesak nafas  apabila melakukannya.


2. Minum banyak sup hangat
Tidak ada yang lebih baik dari ayam kukus panas atau sup sayuran untuk tubuh anda jika anda mengalami masalah selesema dan batuk. Sup panas tidak hanya akan membersihkan saluran pernafasan tetapi juga akan memberikan energi bagi tubuh.


3. Makan sesudu madu
Makan madu asli sesudu setiap hari adalah cara terbaik untuk menyingkirkan batuk.
 

4. Kumur air garam
Ambil satu sesudu teh garam dan campur dengan air hangat. Gunakan ramuan ini untuk berkumur empat kali sehari. Cara ini dinilai efektif untuk menyembuhkan atau meredakan sakit tenggorok.


5. Inhalasi wap
Inhalasi atau menyedut wap sangat efektif untuk menyembuhkan batuk dan sakit kepala. Wap akan membantu mencairkan lendir yang terkumpul di dada. Wap membantu proses aliran udara dan darah kembali beredar dengan lancar keseluruh tubuh. (Times of India)

Post a Comment

9 Comments

Kalau demam mmg tekak otomatik nak yg panas2 kan.. Nak2 yg masam2 mcm tomyam ke.. :)
Apai said…
wow! thanks for sharing..ekceli bapak aku ngah batuk skunk...never heard of kumur ngan air garam n inhale ngan wap tu...kene torai ni
Cheqna said…
trimaksh share..boleh cuba bila2.. :-)
Kak Mahh said…
semua boleh buat KECUALI KUMUR AIR GARAM!
ewanthology said…
tq for the info..selama ni klu batuk, minum ubat batuk jeee, tak tau pulak ada petua macam ni
Koding said…
Aku biasanya akan cari ubat batuk untuk meredakannya...
nice blog :)
Coretan Pemula said…
Thanks for share kbtlan ane batuk mulu nih kbnyakan ngerokok :D
Mummy-Zerry said…
Bagus info ni..