Serangan Jantung Tiba-Tiba: Apakah Langkah Pertama Pertolongan Cemas Untuk Merawatnya? - orangmuo.my

Post Top Ad

Serangan Jantung Tiba-Tiba: Apakah Langkah Pertama Pertolongan Cemas Untuk Merawatnya?

Share This
Jangan ambil mudah masalah gangguan pada jantung anda.  Gangguan pada jantung boleh datang pada bila-bila masa saja dan mungkin membawa maut.
Sebagai contoh setelah anda sibuk kerja seharian, sedang dalam perjalanan pulang tiba-tiba anda merasa sakit yang teramat di dada dan mulai menjalar ke lengan kemudian  dagu, sedangkan  jarak ke rumah sakit yang terdekat kira-kira masih 5 km. Lebih malang lagi, anda tidak tahu apakah anda mampu bertahan sampai sejauh itu. Bagaimana cara pertolongan pertamanya?
Ada beberapa hal yang patut menjadi panduan, terutama tentang bagaimana memberikan pertolongan cemas awal sekiranya anda atau sesiapa saja tiba-tiba terkena serangan jantung. Apabila seseorang ketika jantungnya tidak dapat berdenyut secara normal,  ia hanya mempunyai waktu kira-kira 10 saat sebelum pengsan. Dalam masa 10 saat, kita  harus memanfaatkan waktu kritikal ini  untuk menolong diri sendiri atau mangsa serangan jantung.

Berikut adalah langkah pertama penting yang perlu anda lakukan :
JANGAN PANIK, USAHAKAN BERBATUK TERUS DENGAN SEKUAT TENAGA. SETIAP KALI SEBELUM BATUK, HARUS TARIK NAFAS DALAM-DALAM, KEMUDIAN BERBATUKLAH DENGAN KUAT, DALAM-DALAM & PANJANG-PANJANG, SEPERTI HENDAK MENGELUARKAN DAHAK ATAU KAHAK DI DALAM DADA.

SETIAP SELANG 2 DETIK ANDA HARUS MENARIK NAFAS SEKALI &  BERBATUK SEKALI HINGGA PERTOLONGAN TIBA, JIKALAU ANDA MERASA DENYUT JANTUNG SUDAH NORMAL, BARULAH  BOLEH BERISTIRAHAT.

Tujuan menarik nafas adalah untuk memasukkan oksigen ke dalam paru-paru. Sedangkan tujuan batuk adalahj untuk menekan jantung, agar aliran darah terus beredar. Menekan jantung juga dapat membantu denyut jantung kembali normal.
Pertolongan dengan cara  ini  dapat membantu anda  berkesempatan utk pergi ke rumah Sakit. Jangan menanggap apabila anda berumur kurang dari 30, tidak mungkin mendapat serangan jantung. Jadi berhati-hatilah (article published on No.240 of Journal of General Hospital Rochester, red).

28 ulasan:

INCHIK PIPI PAU PANAS berkata...

tips yg sgt bagus...boleh bantu kawan sy yg umo 25 tahun..sebab dia juga penghidap penyakit ni..thnks..

Fiqah Alias berkata...

wow..thanx a lot utk maklumat nie..(^_^) insyaallah akan byk membantu fiqah nnt...

James Buns berkata...

comolot berkesan x? ahaha

Cempakamelati berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Cempakamelati berkata...

Tips yang berguna.

anamizu berkata...

mmber ana pun sakit ni jgak T_T

*dah folow anamizu??-->special utk awak ^^

Entis Sutisna berkata...

thx 4 info.....

pN.rOs berkata...

bagusnya tips ni

aBoi berkata...

thanks for the info.. saya share dalam blog saya ye..

Anaasuria berkata...

tips yang bagus dan amat berguna walaupun so far blom ada, dan mintak2 jangan lah ada, sesapa yang dikenali ada penyakit jantung nih..

GR berkata...

info anda sangat berguna. :)

Unknown berkata...

information yg menarik nih... :)
tak tau bila akan handy
kuman "Panavia Tornado tengah Priming.." Entry

rafina mimi abdullah berkata...

baru2 ni saya pegi klinik swasta..tibe2 ada makcik tu pengsan kat luar klinik tu..ingatkan dia cuma pengsan je..lepas tu dia di bawa masuk kebilik doktor..kemudian dia sedar sekejap dan saya dapat dengar suara dia yg merintih kesakitan dan nafas dia boleh dengar tercungap-cungap sampai ke luar bilik doktor tu..kedengaran juga suara doktor ajar makcik tu mengucap..lepas tu senyap seketika........rupanya makcik tu telah meninggal dunia akibat serangan jantung..ermmmm itulah peristiwa serangan jantung yg boleh mengakibatkan kematian seseorang tanpa di sangka2..ingatkan pengsan je dan boleh pulih semula..tapi.....alamak panjangnya komen aku ni..hehe jangan marah tuan blog..

sud@is berkata...

tq2 info yang sangat berguna...
muga2 x panik

AngahSayang2314 berkata...

thips menaraik woooooo

budakserius™ berkata...

cara mudah untuk menaikkan trafik blog anda.. @ http://backlink10.blogspot.com

Dzasc Skachers berkata...

ilmu baru..
tima kasih.. hehe

Hanis Azla berkata...

Info yg sgt berguna ni.. Thanks yer. Risau juga sbb arwah ayah meninggal akibat serangan jantung..

Mya Amyra berkata...

thnx ! nice sharing :)

Kak Mahh berkata...

Perkongsian yang bagus.

siMpLY nana berkata...

tips yg sungguh berguna...skang nie tak leh nk jangka.bila2 masa jea dan tak kira umur lak tur...mintak jauh la.takut coz ayah ada sakit jantung

Idalara berkata...

Salam..
terimaksih share info berguna ini...

Biela Sapine berkata...

boleh diamalkan

MIMIE AIZA berkata...

wooo banyak maklumat :)

Blog Eazy Izzuddin berkata...

tips yg sangat berguna
akan diguna pakai

Layans~Selamat Ulang Tahun

ASSOYFINGER67 berkata...

paling penting suroh mengucap dulu...

Hairun Azmi berkata...

Tips yang sangat berguna...

http://miecyber.blogspot.com/2010/12/korea-selatan-ancam-serang-korea-utara.html

ILA HonEyBuNNy berkata...

leh guna tips neh jika berlaku kecemsn..hehehe

Post Bottom Ad