Cara Menyelamatkan Telefon Bimbit Basah Terkena Air - orangmuo.my

Post Top Ad

Cara Menyelamatkan Telefon Bimbit Basah Terkena Air

Share This
Jika telefon bimbit anda basah terkena air, berkemungkinan akan mengalami masalah kerosakan. Telefon anda masih boleh diselamatkan dengan langkah-langkah seperti berikut:
1. Buka 'casing' dan keluarkan bateri. Langkah ini harus diambil untuk menyelamatkan komponen-komponen di perangkat tersebut agar tidak rosak terkena air.
2. Lap menggunakan tisu atau kain lembut yang boleh menyerap air. Hati-hati semasa mengelap, jangan terlalu menggoyang atau menggerakkannya.
3. Keluarkan sisa-sisa air menggunakan penyedut hampagas [vacuum cleaner]. Jangan menggunakan pengering rambut kerana ini akan mendorong sisa-sisa air bergerak lebih jauh ke bahagian yang lebih sensitif 
4. Timbus handphone anda dengan beras kerana beras dapat menyerap air. Cara yang paling berkesan adalah dengan meletakkannya di dalam bekas yang berisi beras. Beras memiliki sifat untuk menyerap kelembaban. Perlu waktu untuk melakukan cara ini. Lebih baik jika telefon tersebut  dikambus dengan beras untuk semalaman.Selamat mencuba. [suaramerdeka.com]

29 ulasan:

ezzah berkata...

penah jugak dengar org cakap letak dalam beras , tapi sedut guna hair dryer tu tak tau pulak . hee . thanks for sharing :)

tomatokering berkata...

yupp betol3 .. rendam dlm beras..hii

Abu Bagi berkata...

yang penting cepat2 kasi off :D

Cik tikah berkata...

lor.. baru taw teknik guna beras tuh. hehe..

zati embong berkata...

kalau jam msuk air pn leh buat cmni kn?

Santan Berlada berkata...

mmg bekesan...
cuz jam ak yg masuk air pun
my mum suh timbus dlm beras semalaman..
esoknyer... dah ok... ^^

Tanpa Nama berkata...

kalau laptop masuk air ? :P

Ringgo berkata...

line masuk air .. hp nak boh dlm apa plak ..

Green Apple berkata...

hp masuk air ok lagi.. jgn orang masuk air.. hehehe

Lea Isnawi berkata...

jam masuk air pun leh wat cmni kan

Firdaus Life berkata...

bagus tips ni. lain kali boleh cuba buat

Leeza berkata...

wah..x pernah terfikir cara yg terakhir tu =P

Rain berkata...

jgn terlupa amik balik handfone yg ditimbus beras tu, kang nages tak berirama plak.. rosak terus sbb dh rendam nk tanak nasi ..



suka info ni..

org muo berkata...

aein najib: laptop masuk air alamat kendurile 3 hari 3 mlm :)

ringgo: line msk air potong je tiang telepon tu :)

green apple: org masuk air rebus je :D

rain: komen anda sgt lawak :)

ASSOYFINGER67 berkata...

jangan tertanak dahlah yer...tapi apa yg kao sarankan memang masuk akal:D

Dkna Abza berkata...

tips yang berguna...tens ye sebab kongsi...
tapi kalau duit kertas masuk mesin masuh macamne ek?? hahahaaa

org muo berkata...

adylia Q : duit masuk mesin basuh..hmm bawakje pgi bazar ramadhan tukarkan je dgn ayam golek ke :D

Dianne berkata...

Thanks for sharing. Please email me at Diana.tan(AT)gmail.com for link exchange with my blog and your blog here.

Regards,
www.DianaTan.net

Tanpa Nama berkata...

time kaseh...sume hp sy sblum ni rosak sbb masuk air..paling teruk terendam dlm air oren dgn air 100 plus... ;(

org muo berkata...

sue: air oren tu msti tekejut ada bunyi dering :)

Razz berkata...

info yg berguna.. tq for sharing..

www.rez90.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

You got great points there, that's why I always love your blog, it seems that you are an expert in this field. keep up the fantastic work, My friend recommends your site.

My blog:
societe rachat credit www.rachatdecredit.net

Ayie berkata...

yang penting, kalau dah masuk air tuh, jangan terus cuba on hp anda, kalau anda cuba jugak, wassalam laaa..

Kak Mahh berkata...

Menjadi ke ni??? kena ingat petua ni manalah tahu kejadian ini menimpa diri.

Mat Som Sadona berkata...

Satu TIP yg sgt baik.

Selamat berpuasa Abang Orgmuo

biela bell berkata...

wah,,tips yg bagus...

adoi..kesian kdg tu tgk de org jtuh fon dlm lubang tndas..nk kne ambik balik tu..euww..subhanaAllah..tpi cam lawak pulak..haha.

wK berkata...

adeh....terlambat baca info bro muo nie.. lau tak, boleh selamatkan HP wK dulu... sb wK dulu terus ON hp tue time basah..... HUHUHu

Hunnyzahra berkata...

Oic...btol la. Menjadi nih...

Hunnyzahra berkata...

Oic...btol la. Menjadi nih...

Post Bottom Ad