Negara Jiran...Masih Ada Sekolah Tanpa Dinding Tanpa Lantai - orangmuo.my

Post Top Ad

Negara Jiran...Masih Ada Sekolah Tanpa Dinding Tanpa Lantai

Share This
Tasikmalaya: Tanpa dinding, tanpa lantai. Semuanya serba amat kekurangan. Meski begitu, semangat para pelajar Sekolah Dasar Negeri Budiwangi, Tasikmayala, Jawa Barat, tidak pernah pudar.  Mereka tetap tak putus mengejar cita-cita walaupun harus belajar tanpa meja dan bersesak-sesak dalam ruang kelas yang sempit. 

Nyaris 16 bulan sudah para pelajar di sekolah ini belajar di sebuah gubuk, jika tidak ingin disebut sekolah. "Gerah. Kalau hujan ya kehujanan. Tidak bisa belajar dengan fokus," kata Mela, siswa kelas lima, kepada Liputan 6 SCTV, baru-baru ini.
Kondisi serupa juga dialami oleh  para pelajar SMP Negeri IV Idanogawao, Gunung Sitol, Nias. Ruang kelas mereka hanya beratapkan daun nipah, berlapis dinding kayu, dan beralaskan tanah. Tergelincir akibat becek sudah sering dirasakan.
Kelmarin, 2 Mei, Hari Pendidikan Nasional dirayakan. Hari yang seharusnya juga dirayakan para siswa ini. Sayang jangankan merayakannya, memiliki gedung sekolah yang layak pun mereka tak bisa. [sumber: liputan6.com_bahasa Indonesia]

15 ulasan:

feyza berkata...

sedih tpi..amat berbangga dgn mreka..~

apa..apa.pun smoga berjaya unt mereka..~
>,<

harrazdani berkata...

sedih, tetapi jgn terkejut sekolah berdinding paras pinggang masih ada di kanowit, sibu sarawak. sekolah pertama isteriku sbg pendidik...tragis wooo...

amna berkata...

bersyukurlah kita semua dilahirkan dalam negara yang makmur spt Malaysia. Lahir2 mampu peroleh palbagai kemudahan dan keistimewaan :')

Unknown berkata...

Entah lah..kadang-kadang terfikir kenapalah adik-adik kita yang liat pergi sekolah dan suka ponteng tak boleh nak berfikir mereka adalah orang yang beruntung...hermmm (mengeluh..)

Ayie berkata...

Untung teman jadi rakyat Malaysia.. ^^

Unknown berkata...

blaja cmni ler dpt berkat:)

thomas berkata...

di negara kita,sekolahnya cantik2 tetapi masih ada yg ponteng,mereka ni
patut di hantar kesana utk merasa kesusahan org.

Miecyber berkata...

Kesiannyer mereka...

Zaman Kegemilangan Islam

sang sepakat berkata...

salam, itu di indonesia kawasan pendalaman tuh. cuba tengok dekat sabah dan sarawak.. ada jugak tu macam kawan kita harazdani maksudkan tuh dikawasan pendalaman. apa2 pun kagum orang pendalaman baik di kedua negara masih bersemangat belajar. budak bandar segelintir kekadang tak sedar di untung sikit..heheh

cik wanie Lovela (CWL) berkata...

waa nice entry folow u

Kak Mahh berkata...

Di Thailand ada juga tapi lebih sempurna sikit

Ainaa~ berkata...

dats y la kite kne bersyukur dgn ape yg kite ade skrg di malaysia....
ilmu yg penting...kgum dgn mereka~~

Hotels In Bali berkata...

Sungguh sangat menyedihkan sekali.. Begitu banyak ketertinggalan Negara Indonesia.. Saya sendiri sebagai Warga Negara Indonesia merasa sangat pilu melihat semua itu.. Orang-orang yang katanya sebagai Wakil Rakyat *kebanyakan* hanya memikirkan kepentingan pribadi mereka sendiri.. Jalan2 ke luar negeri dan berencana ingin membangun gedung sampai mencakar langit yang tidak ada faedahnya sama sekali... Terima kasih kawan, tulisan anda menyiratkan bahwa anda memperhatikan negara saya yang memang jauh tertinggal dengan negara Malaysia.. Tetap jabat tangan selalu menjalin tali silaturahim... :)

org muo berkata...

hotels in bali : kita sama2 mendoakan hubungan erat antara negara kita berkekalan...saling membantu amat diperlukan.. walaupan kita ada sedikit perbedaan budaya namun kita ini serumpun bangsa & kaum

hasmardy berkata...

syukur kita dah ada kelas ....

Post Bottom Ad