Mahu Kurangkan Berat Badan? Amalkan Minum Teh Tanpa Susu - orangmuo.my

Post Top Ad

Mahu Kurangkan Berat Badan? Amalkan Minum Teh Tanpa Susu

Share This
Amalan minum teh  membantu mengurangkan berat badan tetapi efeknya akan hilang jika anda menambahkannya dengan susu berdasarkan penyelidikan terkini.
Para ilmuwan sudah menemui bahawa teh mengandungi sebatian tingkat tinggi yang disebut theaflavin dan thearubigin, mampu  mencegah obesiti, membantu mengurangkan jumlah lemak yang diserap oleh usus dan juga  menurunkan  jumlah kolesterol dalam badan. Bagaimanapun protein yang ditemukan dalam susu sapi menutralkan kemampuan melawan lemak ini.
"Apabila teh diminum bersama susu, theaflavin dan thearubigin akan membentuk kelompok dengan protein susu, yang menyebabkan lapisan endapan. Oleh itu, campuran teh dengan susu tidak  memberi manfaat untuk kesihatan kesihatan.
Justeru, kita disarankan supaya  selalu minum teh tanpa susu," kata Dr Dejavit Borthakur, seorang ilmuwan The research Association, di Jorhat, India, [Telegraph]
 

9 comments:

Cik Bambam said...

kalau ngan gula xper lar ekkk?

Firdaus Life said...

nampaknya teh tarik dan seangkatan dengannya kene kurangkan minum la. :(

Rafi Harumin said...

Salam ziarah, nampaknya saya masih belum mampu untuk menyukai teh. :)

Pia said...

"patut lah tak kurus2 rupanya...hehehhe...tp kalau nak kurus cpt lg jgn boh gula tebu,boh gula buah kan...perah limau nipis sikit...(ckp jer..tak pernah buat pun sbb tau dah rasa dia mesti tak sedap.."

crvmin said...

wahhhhhh patutlee tak kurus..upanya teh tarik kena buang terus dr list..!!!! harus niiii..
~Piasara~ btol perah limau nipis...

thomas said...

Teh 'O' satu,
tapi saya lebih suka teh'C'.

Seri Bahasa said...

nasib seri tak pernah guna susu dalam setiap minuman seri. rupanye ada kebaikkan juga.

Biela Sapine said...

Kalau tak boleh dengan susu, dengan gula boleh ?

sibersensasi said...

suka teh o je...

Post Bottom Ad

Pages