Keadaaan Sukar Ular & Katak Saling Memahami - orangmuo.my

Post Top Ad

Keadaaan Sukar Ular & Katak Saling Memahami

Share This
Banjir besar yang berlaku di Queensland, Australia baru-baru ini, sebuah foto tentang peristiwa pelik sempat dirakamkan oleh Armin Gerlach, seorang juruteknik komputer.  Umum kita mengetahui ular dan katak adalah pemangsa dan mangsa.  Namun foto di atas memberi pengajaran kepada kita apabila masing-masing berada dalam  situasi yang teramat sukar, kadang-kadang kita terpaksa melupakan sementara permusuhan sesama sendiri.  Rasa simpati dan saling membantu lebih diutamakan daripada kepentingan diri.
Seekor katak hijau berpaut pada badan ular coklat berjuang menyelamatkan diri  daripada banjir besar yang melanda tempat tinggal haiwan ini. Ular dengan rela hati memberi peluang sang katak menumpang atas badannya ke tempat yang lebih selamat. Namun pada akhir perjalanan mereka, kita tidak tahu sama ada ular akan bertindak menjadikann katak sebagai habuannya....bangau oh bangau.. katak oh katak ..kenapa engkau panggil hujan...

28 ulasan:

ch!natsu berkata...

haiwan pun slg membantu..

Nerzhul berkata...

wow...kemana ular bawak katak tu..ke sarang nye ka..?hehee

Mama JnJnJ@Sue@Anang berkata...

menarik..haiwan pun ada timbang rasa huhu

Jumir berkata...

Idup kena give n take. Respect la...

qimie berkata...

katak oh katak ke bangau oh bangau?!.. hehehe

Tanpa Nama berkata...

mmg ajaib kejadian tuhan

orang muo berkata...

qimie: yelah dah lama tak nyanyi lagu tu tersilap... bangau bukan katak

Ein Makrai... berkata...

wah biar betul....kejadiaan allah tue memang indah...

RynieNas * KyuRyn berkata...

rasanya lepas banjir tu mesti katak dan ular berkawan baik...hahaha.....
pelik tapi benar....huhu

umiawadah berkata...

lihat sahaja haiwan pun boleh ada sifat bantu membantu...bagaimana dengan manusia..sentiasa mencari salah orang dan tidak ikhlas membantu...renungkanlah..

Seri Bahasa berkata...

semoga ia boleh memberi keinsafaan kepada manusia agar lebih bersikap toleransi dalam apa jua situasi.

orang muo berkata...

ummi & seri& sahabat2 : setiap bala yg diturunkan mmg ada hikmahnya, antaranya utk memberi kesedaran dan keinsafan kpd setiap makhluk di dunia terutamanya umat manusia yg sering lupa & lalai dgn perintahNya.., kadang2 ada antaranya mempersenda agama sendiri... pada akhir zaman umat islam akan kufur pada siang hari dan bertaubat pada malamnya dan sebaliknya..kemudian mereka kufur lagi dan bertaubat kembali kerana iman yg rapuh serta terlalu cinta akan dunia semata2...nauzubillah

kay-N berkata...

waahhh...katak tu elok jeee dok melekat kat ular tu..hehe..

hawiz berkata...

hehe..baik sungguh..n3 yg bgs..bess

Tanpa Nama berkata...

ular pn berjiwa mulia~

EnciK AxixOu berkata...

cantekny gambo..wloupon kakat boley brnang..die gunakn kemudahan yg ada..hehe

old_trafford berkata...

mana shoutmixnya...hehe

noa berkata...

terkagum sekejap

Hairun Azmi berkata...

Bersatu teguh, bercerai roboh...

RM 200 juta untuk seragam harga barang luar bandar

farhana sahri berkata...

ular 2 xsedar la 2 dia bwk pe..hehehe..pndai2 je ak ni

thomas berkata...

jikalau manusia bersikap mcm itu,aman damailah dunia ni,mungkin terjadi juga bila banjir besar melanda seluruh dunia.

toyolkiut berkata...

iktibar buat manusia yg punya akal..

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

haiwan pun ada belas kasihan
manusia makin nipis belas kasihannya

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

Afiq Bukhari berkata...

subhanallah..

si para para berkata...

hehe kawan rapat masa sekolah tadika dulu tu..

Mr. Asada berkata...

cam adaptasi bed time story lak. katak berkawan dengan ular.. kalau dalam kisah dongeng dahulu kala tu, buaya berkawan dengan monyet.

shahsyaz berkata...

neh dikatakan, haiwan berhatikan manusia...

marina anakcikbob berkata...

perghh.. teladan ni..
tp besor giler ulau tu..
ee.. ngeri!

Post Bottom Ad